Rpg pro děti - mechanismus vyhodocování

Je to mé oblíbené téma, takže jej trochu přeceňuji, nicméně vyhodnotil jsem několik mechanismů a nakonec vybral malý pool k6. Níže přikládám své poznámky k jednotlivým mechanikám.

Pro vyhodnocovací mechanismus jsem chtěl na jednu stranu něco klasického, co bude reflektovat vlastnost, schopnost a okolnost, na druhou stranu něco, co se vejde do základního počítání do šesti. Volba proto padla na max. šestistěnnou kostku, pro snadné sčítání a odečítání (tedy fyzické, viditelné na stole - přidám kostku, uberu kostku) jsem se zaměřil hlavně na pooly (do max. šesti kostek).

Co potřebuji započítat: dobrou vlastnost, specialitu a okolnost -> 1-3 kostky, což by znamenalo začínat z nuly. My ale chceme vždy alespoň k6, takže rozsah 1-4 kostky (čtvrtá kostka už je 80% na úspěch). Pokud se do hry vloží ještě předmět, je tam další kostka navíc, tedy 1-5 kostek (86%). To jsou proměnné na straně vstupu. Na straně opačné může být další škálování jako např. obtížnost (potřebuju čtverky, pětky, šestky...) nebo odečítání kostek formou nevýhod. Pak je zde možnost černých a bílých kostek.

K6 pool - nejvyší hozený výsledek se počítá

kostek/náročnost 2 3 4 5 6
1 83,33% 66,67% 50% 33,33% 16,67%
2 97,22% 88,89% 75% 55,56% 30,56%
3 99,54% 96,30% 87,5% 70,37% 42,13%
4 99,92% 98,77% 93,75% 80,35% 51,77%
5 99,99% 99,59% 96,88% 86,83% 59,81%
6 100% 🙂 99,86% 98,44% 91,22% 66,51%
9 80,62%
13 90,65%

Z tabulky vyplývá, že nejtěžší je hodit šestku jednou kostkou, to je cca 16% na úspěch.

Obtížnost 2 bych vůbec nepoužíval, tam se dá šlápnout vedle snad jen s jednou kostkou, kde je 83.3% šance na úspěch, s více než jednou kostkou se to podaří prakticky vždy.
Obtížnost 3 - velmi lehká, s jednou kostkou to dá v 66,67% případů, se dvěma skoro 89%, pak už je to téměř jistota.
Obtížnost 4 - s jednou kostkou 50 na 50, takže by se dalo říci, že je to lehká obtížnost, pokud je jedna kostka průměr, se dvěma je to 75%, se třema 87,5% a pak už je to zase téměř jistota.
Obtížnost 5 - s jednou kostkou 33% na úspěch, se dvěma 55%, se třema 70% a se čtyřma 80% - tady bych třekl, že je to obtížnost střední
Obtížnost 6 - dostat se na 50% - potřebuješ 4 kostky, nějaká jistota na úspěch přichází až s dvanácti a více kostkama, to už je těžká

Pokud to shrnu, na první pohled se jeví nastavení tak, že základ je mít jednu kostku, to se dá směle pokoušet obtížnost 4 i 5, 6 není bez šance. Dvě kostky mohou mít problém s obtížností 4, ale výva bude až 5 nebo 6. Tři kostky už jsou něco a směle si poradí s 4, 5 i 6 (kde to sice nemají jisté, ale je to 42%). Čtyři kostky mají challenge vpodstatě jen v obtížnosti 6. Pokud má někdo více než 4 kostky, na nižší obtížnost než 6 nemá smysl házet.

k6 pool - počítají se jen šestky

Zde je možné více diferencovat, tzn vlastnosti mají 1-3 kostky, kostka za vybavení (2 za vyjímečné), 1-2 kostky za dovednost, takže nakonec se hází 1-7 kostek + třeba kostky za okolnosti. Výhodou je, že čím více kostek se přidává, tím menší mají vliv. Průměr jsou cca 4 kostky, pak je šance přibližně 50:50 (to mi příjde málo, asi by bylo fajn mít už u tří kostek víc než 50%, možná alternativa jsou k3).

Varianta Burning Wheel: počítají se i pětky, díky tomu se dost zvětší šance u jedné kostky a už dvě kostky se blíží 50:50. Pak by ale patrně mělo smysl chtít víc úspěchů.

Varianta Minimald6: základní hod je 2k6, výhoda 3k6, nevýhoda 1k6, tzn. pool 1-3 kostky, představující 3 obtížnosti (33.3%, 55.6%, 70.4%), což je docela pěkné, i když úzké rozverstvení. (Počítají se pětky a šestky.)

*podobné rozvrstvení je u hodu, který počítá jen šestky 2, 4 a 7 kostek.

kostky/poč. úspěchů (šestek) 0 1 a více 2 a více 3 a více 4 a více
1 kostka 83,3 16,67 - - -
2 kostky 69,44 30,56 2,78 - -
3 kostky 57,58 42,12 7,4 0,46 -
4 kostky 48,23 51,77 13,19 1,62 0,08
5 kostek 40,19 59,81 19,63 3,55 0,33
6 kostek 33,49 66,51 26,31 6,22 0,86
7 kostek 27,91 72,09 33,01 9,57 1,76
8 kostek 23,26 76,74 39,53 13,48 3,06
9 kostek 19,38 80,62 45,73 17,82 4,8
10 kostek 16,15 83,85 51,54 22,47 6,97
11 kostek 13,46 86,54 56,95 27,34 9,57
12 kostek 11,22 88,78 61,85 32,24 12,5

k4 pool

1 kostka 25%
2 kostky 43,75%
3 kostky 57,81%
4 kostky 68,36%
5 kostek 76,27%
6 kostek 82,2%
7 kostek 86,65%
8 kostek 89,99%
9 kostek 92,49%
10 kostek 94,37%

Čtyřstěnné kostky prostě nejsou cool, navíc děti na nich špatně poznávají čísla a ke všemu se nekutálí… Jedna kostka je pro loosery, dvě kostky jsou jakože ok, ale riskuješ, že to nepadá, tři kostky že už to i padává, 4, 5 a 6, to už se většinou daří…

k3 pool

1 kostka 33,33%
2 kostky 55,56%
3 kostky 70,37%
4 kostky 80,25%
5 kostek 86,83%
6 kostek 91,22%
7 kostek 94,15%
8 kostek 96,10%
9 kostek 97,4%
10 kostek 98,27%

Má smysl pro 1-4 (max 6) kostek, jedna kostka uspěje ve třetině případů, dvě jsou takový průměr - jednou to padne, jednou ne, se třema už je chlapák a čtyři jsou skoro jistota (tam to padá furt).

Lineární hod

Lineární hod má např. No thank you Evil - 1k6 plus sem tam bonus, obtížnost je 1-8 (musí se přehodit). V duchu D&D by bylo možné hru nastavit tak, že postava má vlastnost špatnou (-1), průměrnou (0) nebo hodně dobrou (+1). Dovednost dá +1, Výhoda, hoď 2x a ber lepší výsledek, nevýhoda hoď dvakrát a ber horší → žádné kumulace bonusů.

Čísla říkají, že při bonusu +1 (např dobrá vlastnost, dovednost nebo předmět) je u obtížnosti 4 šance 50:50. U výhody 75:25 a u nevýhody naopak. Pokud je postava naboostrovaná a má bonus +3, pak má šanci 83% na úspěch (výhoda 97%, nevýhoda 69%), tzn. má to většinou v kapse. Pro ni je pak ekvivalentní výzva obtížnost 6 (roste to úměrně, tzn. co přidám na vstupu, musím přidat na obtížnosti, abych měl stejné čísla).

Pokud bych chtěl přidávat až +6, musím fungovat s obtížností 9 (výzva 50:50). 11 je samozřejmě strop.

Návh: vlastnost 0, 1, 2 (nic moc, průměr, dobrá), předmět vyjímečný +1, legendární +2, dovednost +1 nebo +2 (nebo konstantně +2 - nevím, na co dva stupně dovednosti...). Schopnost ti pak dá výhodu / udělí nevýhodu.